För att optimera din skridskoupplevelse är det viktigt att ha en god åkteknik. Med en vässad åkteknik kommer du orka längre turer och drabbas av mindre besvär. Här tar vi upp grunderna för en god långfärdsskridskoteknik.
1. Utgå från grundpositionen
Viktigt för tekniken är att utgå från långfärdsskridskoåkningens grundposition som innebär att ryggen är lätt krummad och knäna böjda. Skulle du istället ha en svankad rygg är risken större att du blir trött snabbare.
Genom att hålla en kroppshållning åt det sämre hållet blir tyngdpunkten lägre vilket gör grundpositionen mer avslappnad. Ryggen ska vara krummad och knäna så pass böjda att du inte kan se dina egna tår.
2. Tyngdpunktsförskjutning
Till skillnad från skridskoåkning vid bandy eller hockey som har bredare skär som drar snett utåt innehållande tydligt frånskjut bakåt liknas det vanliga skäret vid långfärdsskridskoåkning det som används vid hastighetsåkning.
Här används kroppstyngden som en pendel för att låta trycket dra sida åt sida samtidigt som höften. Ju mer knäna böjs desto kraftigare och längre blir frånskjuten.
3. Två olika typer av skär
I långfärdsskridskoåkningen utgår man från två huvudsakliga skär: Stora D och S-format skär.
Stora D
Stora D är skäret som också kallas ”det optimala skäret” och utförs när skridskoåkaren försöker rita formen av bokstaven D med sina skridskor. För att genomföra Stora D-skäret behöver du ha trycket liggandes på fotens mitt samtidigt som du skjuter skridskon rakt ut mot sidan.
Sedan ska du lyfta skenan rakt upp för att landa foten i en halvcirkel för att till slut låta foten sätta sig i isen igen så nära den andra foten som möjligt. Fortsätt genom att genomföra samma procedur med din andra fot.
S-format skär
Ett S-format skär är svårt att genomföra och det räcker egentligen med att bara vara i närheten ett perfekt resultat för att räknas. Målet med det S-formade skäret är att avsluta ett pågående skär med en kurva riktad in mot mitten.
Med det S-formade skäret får du mer kraft i din skridskoåkning som gör det lättare för dig att trycka ifrån och öka farten.